Carian


Laman Utama About Contact
Tuesday, October 7, 2008

Engkau Muslimah?  

Dari Abdullah bin Umar R.A:


Rasulullah s.a.w telah bersabda yang bermaksud:

"Wahai kaum wanita! Bersedekahlah kamu dan perbanyakkanlah istighfar, iaitu memohon ampun. Kerana, aku melihat kaum wanitalah yang lebih ramai menjadi penghuni Neraka.

Seorang wanita yang cukup pintar antara mereka bertanya:

"Wahai Rasulullah, mengapa kaum wanita yang lebih ramai menjadi penghuni Neraka."

Rasulullah s.a.w bersabda:

"Kamu banyak mengutuk dan mengingkari suami. Aku tidak melihat mereka yang kekurangan akal dan agama yang lebih menguasai pemilik akal daripada golongan kamu."

Wanita itu bertanya lagi:

"Wahai Rasulullah! Apakah maksud kekurangan akal dan agama itu?"

Rasulullah s.a.w menjawab:

"Maksud kekurangan akal ialah penyaksian dua orang wanita sama dengan penyaksian seorang lelaki. Inilah dikatakan dengan kekurangan akal. Begitu juga wanita tidak mengerjakan sembahyang pada malam-malam yang dilaluinya kemudian berbuka pada bulan Ramadhan kerana haid. Maka inilah yang dikatakan kekurangan agama." (Hadis Riwayat Muslim)

Hadis ini tidak lain tidak bukan menjadi peringatan kepada para muslimah. Peringatan yang sangat berguna kerana ia lahir dari kenyataan yang bakal terjadi. Lafaz tutur yang disampaikan oleh Rasulullah s.a.w selepas peristiwa Israk wal Mikraj. Gambaran-gambaran yang ditunjukan kepada Rasulullah s.a.w merupakan peringatan paling berguna yang tidak boleh dipancang remeh.

Maka, bersedialah wanita. Beruntung dan bersyukurlah kamu yang bersuamikan lelaki soleh. Peringatkanlah selalu kepada suamimu supaya tidak lalai memperjuangkan agamamu. Taat dan patuhlah selagi ia tidak melanggar atau melampaui dinding syarak.

Jangan disia-siakanlah waktu sucimu, kerana kamu mempunyai waktu-waktu kotor yang membataskan kamu untuk beribadat kepada Allah s.w.t. Peliharalah auratmu, kerana ia merupakan kewajipan. Berasa malu dan rendah diri jika ia dilihat atau diketahui oleh orang lain. Aurat yang terbuka boleh mengundang nafsu berahi orang yang melihatnya sehingga boleh mengundang perbuatan yang tercela.