Carian


Laman Utama About Contact
Friday, January 9, 2009

Nabi Mendo’akan Penghuni Kubur  

Syeikh ‘Utsman Bin Hassan al-Khubawi menuturkan kisah dari Kitab Zubdat al-Wa’idzin, bahawasanya Tsauban mengisahkan:

Suatu hari kami berjalan bersama Rasulullah S.A.W dan melewati lokasi pemakaman umum. Tiba-tiba, beliau berhenti dan berlinangan air mata. Kemudian, beliau mengangkat tangan seraya memanjatkan sebuah do’a. Maka aku pun bertanya: “Wahai Rasulullah, mengapa engkau menangis?”


Jawab Rasulullah S.A.W: “Wahai Tsauban, aku mendengar para penghuni kubur sedang disiksa, maka aku berdoa memohonkan keringanan seksaan mereka dan Allah pun mengabulkan doaku. Ketahuilah hai Tsauban, seandainya ketika mereka masih hidup, mahu berpuasa sehari sahaja dalam bulan Rejab dan malam harinya mengerjakan solat malam, nescaya mereka tidak diseksa sepedih itu.”

“Wahai Rasulullah, benarkah hanya dengan puasa sehari dan solat malam pada Bulan Rejab dapat menolak seksaan kubur?” Tanyaku (Tsauban) penasaran (terkejut).

“Hai Tsauban , demi Allah yang mengutusku sebagai Nabi yang hak, tiada seorang muslim pun yang berpuasa sehari dan solat malam sekali di Bulan Rejab demi mengharapkan redha Allah, melainkan Dia mencatat amalannya laksana puasa dan solat malam setahun”. Tegas Rasulullah S.A.W.

Keterangan:
Masya Allah!!. Hanya dengan puasa sehari sahaja di Bulan Rejab dan solat malam di malamnya dengan penuh menharap keredhaaan-Nya, kita dapat dihindarkan daripada azab seksa yang pedihnya tidak terperi. Na’udzubillahi min Zalik. 

Saudaraku, sengaja saya tuliskan dalam blog yang dikurniakan oleh Allah Subhanahu wa Ta’ala ini, sementara masih diberi ni’mat kesihatan dan kelapangan . Mungkin sesetengah daripada pembaca ini berasa hairan mengapa saya menulis artikel ini terlalu awal?! Wahai saudaraku, sebenarnya inilah persediaan awal bagi kita untuk berlatih sementara kita masih lagi berada di ambang tahun baru ini. Insya-Allah dengan berkat latihan dan rahmat dari-Nya, kita dapat mengingati artikel ini dan berusaha sedaya upaya untuk mengamalkan sunnah Nabi kita yang besar fadhilatnya. 

Saya menulis artikel ini ditujukan khas kepada saudara yang berada di Palestin terutamanya di Ghazza yang masih dihentam dan dibantai oleh Israel La’natullahi ‘alaihim dengan melemparkan bom-bom tanpa mengira tempat, umur dan jantina. Sebenarnya inilah peluang bagi kita untuk berpuasa dan berdoa pada hari kita berpuasa untuk dihadiahkan kepada mereka yang berada di Palestin@Gaza. Ingatlah sabda junjungan besar kita, Nabi Muhammad Sollallahu ‘alihi wa Sallam “الدعاء سلاح المؤمن "

“Doa itu senjata bagi orang mu’min”. 

Tambahan pula pada masa itu, kita sedang berpuasa. Lagi tambah berkatnya. Boleh dikatakan satu dunia menyambut di ambang tahun baru dengan membakar bunga api yang berwarna warni. Namun ketahuilah saudaraku bahawa rakyat-rakyat Palestin bukannya menyambut tahun baru dengan membakar api, namun mereka menyambut dengan beratus-ratus hujan peluru berpandu. Apakah alasan Israel la’natullahi ‘Alaihim pada kali ini. Mereka menyatakan bahawa mereka berbuat demikian untuk mempertahankan diri daripada diserang Hamas.

Padahal Hamas menyerang mereka kerana merekalah yang melanggar genjatan senjata yang telah diadakan. Saudara saya yang bernama Izzuddin yang berasal daripada Palestin pernah menceritakan dengan penuh menyayat hati,beliau mengatakan: “Anak ibu saudaraku, Anak saudaraku, semuanya syahid dibom oleh Israel la’natullah. Anak-anak di Palestin bagaikan senapang yang sentiasa berada di kepala mereka. Namun percayalah bahawa Perdana Menteri Palestin Ismail Haneya berjanji bahawa kemenangan sudah dekat”. 

Akhir kata, buat Imam-imam di Malaysia sekaliannya, akhirkanlah solat-solat fardhu kalian di masjid-masjid dan surau-surau dengan Qunut Nazilah untuk bekalan buat mereka yang berada di Palestin dan buat semua para pembaca, berpuasalah semampu yang mungkin supaya dapat berdoa buat mereka di Palestin dan dermakanlah duit tersebut untuk rakyat di bumi Palestin.

Saya berdoa buat semua para pembaca blog ini supaya dapat berpuasa walaupun sehari dan bersolat malam di Bulan Rejab supaya dapat menghindarkan diri dari Azab Allah. Wallahu A’lam. 

What next?

You can also bookmark this post using your favorite bookmarking service:

Related Posts by Categories